Användarvillkor

Artikel 1 – Definitioner

Under dessa förhållanden innebär detta:

Ångerrätt: den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;

Konsument: den fysiska person som inte agerar i utövandet av sin yrkesmässiga eller kommersiella verksamhet och ingår ett distansavtal med näringsidkaren;

Dag: kalenderdag;

Varaktighetstransaktion: ett distansavtal som avser en serie produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller köpeskyldighet skjuts upp över tid;

Varaktigt medium: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är personligen riktad till honom, så att den kan konsulteras och reproduceras oförändrad i framtiden.

Ångerrätt: konsumentens möjlighet att frånträda distansavtalet inom ångerfristen;

Entreprenör: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster externt till konsumenter;

Distansavtal: ett avtal som ingås inom ett system som organiseras av näringsidkare för distansförsäljning av varor och/eller tjänster, med hjälp av endast ett eller flera kommunikationsmedel på distans fram till avtalets ingående;

Distanskommunikationsteknik: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och näringsidkaren befinner sig på samma plats samtidigt.

Allmänna villkor: dessa allmänna villkor för näringsidkaren.

Artikel 2 – Entreprenörens identitet Företagsnamn:

E-post till kundtjänst: support@eldviks.se

Artikel 3 – Tillämpning

Dessa allmänna villkor gäller för alla erbjudanden från näringsidkare och för alla distansavtal och beställningar mellan näringsidkare och konsumenter.

Innan distansavtalet ingås ska texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligen möjligt ska det innan distansavtalet ingås anges att de allmänna villkoren finns tillgängliga hos näringsidkaren och skickas kostnadsfritt på konsumentens begäran.

Om distansavtalet ingås elektroniskt får texten i dessa allmänna villkor, utan att det påverkar tillämpningen av föregående stycke och innan distansavtalet ingås, göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att den enkelt kan lagras av konsumenten på ett varaktigt medium. Om detta inte är rimligen möjligt ska det före distansavtalets ingående anges var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de kommer att skickas kostnadsfritt på konsumentens begäran elektroniskt eller på annat sätt.

Om, utöver dessa allmänna villkor, särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller, gäller andra och tredje styckena, och konsumenten kan alltid hänvisa till den bestämmelse som är mest förmånlig för honom vid motstridiga allmänna villkor.

Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt är helt eller delvis ogiltiga, ska avtalet och dessa villkor förbli giltiga under återstoden av tiden, och bestämmelsen i fråga ska genom ömsesidig överenskommelse ersättas med en bestämmelse som kommer så nära som möjligt syftet med den ursprungliga.

Situationer som inte omfattas av dessa allmänna villkor måste anses vara "i enlighet med" dessa allmänna villkor.

Eventuell oklarhet gällande tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor måste tolkas "i andan" av dessa allmänna villkor.

Artikel 4 – Erbjudandet

Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor, kommer detta uttryckligen att anges i erbjudandet.

Erbjudandet är inte bindande. Entreprenören har rätt att ändra och anpassa erbjudandet.

Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en adekvat utvärdering av erbjudandet. Om näringsidkaren använder bilder är dessa en korrekt återgivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara fel eller brister i erbjudandet binder inte näringsidkaren.

Alla bilder och specifikationsuppgifter i erbjudandet är vägledande och kan inte ge grund för ersättning eller uppsägning av avtalet.

Produktbilderna är en korrekt återgivning av de erbjudna produkterna. Leverantören kan inte garantera att de visade färgerna korrekt överensstämmer med produkternas faktiska färger.

Varje erbjudande innehåller sådan information att det tydligt framgår för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med att acceptera erbjudandet. Detta gäller särskilt:

priset, exklusive tullar och importmoms. Dessa extra kostnader kommer att betalas av kunden och bäras av honom. Posttjänsten och/eller budtjänsten kommer att använda den särskilda ordningen för post- och budtjänster vid import. Denna ordning gäller om varorna importeras till det EU-land som är destination, som i detta fall. Posttjänsten och/eller budtjänsten kommer att uppbära moms (eventuellt tillsammans med tullar) från mottagaren av varorna;

eventuella fraktkostnader;

hur avtalet ska ingås och vilka åtgärder som krävs för detta ändamål;

huruvida ångerrätten är tillämplig eller inte;

betalningsmetod, leverans och fullgörande av avtalet;

tidsfristen för att acceptera anbudet, eller den tidsfrist inom vilken entreprenören garanterar priset;

storleken på distanskommunikationstariffen om kostnaderna för att använda distanskommunikationstekniken beräknas på en annan grund än den ordinarie grundtaxan för det använda kommunikationsmedlet;

om avtalet kommer att arkiveras efter ingående, och i så fall hur konsumenten kan se det;

hur konsumenten kan kontrollera och, om så önskas, korrigera de uppgifter som lämnats enligt avtalet innan avtalet ingås;

alla andra språk än nederländska på vilka avtalet kan ingås;

de uppförandekoder som näringsidkaren har anslutit sig till och hur konsumenten kan läsa dessa uppförandekoder elektroniskt, och

Minimiavtalets löptid för långsiktiga transaktioner. Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, materialtyp.

Artikel 5 – Avtalet

Avtalet upphör, utan att det påverkar tillämpningen av bestämmelserna i punkt 4, när konsumenten accepterar erbjudandet och följer de angivna villkoren.

Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt ska näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av erbjudandet elektroniskt. Så länge mottagandet av detta godkännande inte har bekräftats av näringsidkaren kan konsumenten säga upp avtalet.

Om avtalet ingås elektroniskt ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa elektronisk dataöverföring och en säker onlinemiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska näringsidkaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.

Näringsidkaren får, inom ramen för lagen, undersöka om konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, samt alla fakta och faktorer som är relevanta för ett korrekt ingående av distansavtalet. Om näringsidkaren på grundval av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, har hen rätt att avvisa en beställning eller begäran av goda skäl eller att förena särskilda villkor för utförandet.

Näringsidkaren ska tillsammans med produkten eller tjänsten, skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på ett tillgängligt sätt på ett varaktigt medium, tillhandahålla konsumenten följande information:

villkoren och sättet på vilket konsumenten kan utöva ångerrätten, eller ett tydligt uttalande om att ångerrätten är utesluten;

information om garantier och tillgänglig eftermarknadssupport;

informationen som ingår i artikel 4.3 i dessa villkor, såvida inte

näringsidkaren inte redan har lämnat denna information till konsumenten tidigare

av kontraktsfullgörande;

kraven för att säga upp avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är på obestämd tid.

Vid en varaktig transaktion gäller bestämmelsen i föregående avsnitt endast den första leveransen.

Varje avtal ingås under antagandet att de relevanta produkterna är tillräckligt tillgängliga.

Artikel 6 – Ångerrätt

Denna ångerperiod börjar dagen efter att konsumenten eller ett ombud som i förväg utsetts av konsumenten och meddelats näringsidkaren har mottagit produkten.

Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och dess förpackning varsamt. Konsumenten får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning det är nödvändigt för att bedöma om hen vill behålla den. Om du utövar din ångerrätt ska du returnera produkten med alla medföljande tillbehör och, om det är rimligen möjligt, i originalskick och originalförpackning till näringsidkaren, i enlighet med rimliga och tydliga instruktioner från näringsidkaren.

Om konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt är hen skyldig att meddela näringsidkaren detta inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten ska meddela detta via skriftligt meddelande/e-post. Efter att konsumenten har meddelat att hen vill utnyttja sin ångerrätt ska hen returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten ska visa att de levererade produkterna har returnerats i tid, till exempel genom att tillhandahålla ett kvitto för porto.

Om konsumenten inte har anmält sin avsikt att utöva ångerrätten inom de villkor som anges i avsnitt 2 och 3, eller inte har returnerat produkten till näringsidkaren, är köpet fullbordat.

Artikel 7 – Kostnader för utträde

Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt, täcks kostnaderna för att returnera produkterna av konsumenten.

Om konsumenten har betalat ett belopp återbetalar näringsidkaren detta belopp så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter att ångerrätten har löpt ut. Förutsättningen är att produkten redan har mottagits av nätåterförsäljaren eller att slutgiltigt bevis på fullständig retur kan uppvisas.

Artikel 8 – Undantag från ångerrätten

Näringsidkaren kan avstå från konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i punkterna 2 och 3. Undantaget från ångerrätten gäller endast om näringsidkaren tydligt har angett detta i erbjudandet, eller åtminstone omedelbart innan avtalet ingås.

Undantag från ångerrätten är endast möjligt för produkter:

som tillverkats av näringsidkaren enligt konsumentens specifikationer;

vilket uppenbarligen är av personlig karaktär;

som till sin natur inte kan återlämnas;

som kan försämras eller åldras snabbt;

vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden

entreprenören har ingen kontroll;

för lösa tidningar och tidskrifter;

för ljud- och bildinspelningar och datorprogram som konsumenten har

trasig försegling.

för hygienprodukter vars försegling har brutits av konsumenten.

Undantag från ångerrätten är endast möjligt för tjänster:

avseende boende, transport, restauranger eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;

om leveransen påbörjades med konsumentens uttryckliga samtycke före utgången av ångerfristen;

i samband med vadslagning och lotterier.

Artikel 9 – Priset

Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att öka, med undantag för prisvariationer till följd av ändrade momssatser.

Oaktat föregående stycke får näringsidkaren erbjuda produkter eller tjänster med priser som är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och som näringsidkaren inte har någon kontroll över, till rörliga priser. Detta beroende av fluktuationer och det faktum att eventuella angivna priser är referenspriser anges i erbjudandet.

Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de följer av lagbestämmelser eller förordningar.

Prisökningar som börjar 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om näringsidkaren har samtyckt till detta och:

är ett resultat av lagbestämmelser eller förordningar; eller

Konsumenten har rätt att säga upp avtalet med verkan från den dag prishöjningen träder i kraft.

Leveransplatsen är belägen i enlighet med artikel 5(1) i mervärdesskattelagen från 1968, i det land där transporten påbörjas. I detta fall sker leveransen utanför EU. Därför kommer postkontoret eller budföretaget att debitera mottagaren med importmoms eller tullkostnader. Följaktligen kommer företagaren inte att debitera moms.

Alla priser är med reservation för tryck- och skrivfel. Vi tar inget ansvar för konsekvenserna av tryck- och skrivfel. Vid tryck- och skrivfel är näringsidkaren inte skyldig att leverera varorna till fel pris.

Artikel 10 – Efterlevnad och garanti

Leverantören garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på tillförlitlighet och/eller användarvänlighet samt de lagbestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter som gäller vid avtalets ingående. Om så avtalats garanterar leverantören även att produkten är lämplig för annan användning än normalt.

En garanti som lämnas av näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande mot näringsidkaren enligt avtalet.

Eventuella fel eller felaktigt levererade produkter måste skriftligen meddelas leverantören inom 14 dagar från leverans. Produkterna ska returneras i originalförpackning och i nyskick.

Leverantörens garantitid motsvarar tillverkarens garantitid. Leverantören ansvarar aldrig för produktens slutliga lämplighet för varje enskild användning av konsumenten, inte heller för några råd om användning eller tillämpning av produkterna.

Garantin gäller inte om:

Konsumenten har själv reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller låtit en tredje part reparera och/eller modifiera dem;

De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt behandlats vårdslöst eller i strid med leverantörens instruktioner och/eller förpackning;

Felet beror helt eller delvis på föreskrifter som myndigheterna har utfärdat eller kommer att utfärda angående arten eller kvaliteten på de använda materialen.

Artikel 11 – Leverans och fullgörande

Leverantören ska iaktta största möjliga försiktighet vid mottagande och utförande av produktbeställningar.

Leveransplatsen är den adress som konsumenten har uppgett till företaget.

I enlighet med artikel 4 i dessa allmänna villkor ska Bolaget utföra accepterade beställningar skyndsamt, dock senast inom 30 dagar, såvida inte en längre leveranstid har avtalats med Konsumenten. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan utföras eller endast kan utföras delvis, kommer Konsumenten att underrättas inom 30 dagar från beställningen. I detta fall har Konsumenten rätt att säga upp avtalet kostnadsfritt och har rätt till eventuell ersättning.

Vid uppsägning enligt föregående stycke återbetalar näringsidkaren det belopp som konsumenten betalat så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter uppsägningen.

Om leverans av en beställd produkt visar sig omöjlig, kommer näringsidkaren att göra allt för att tillhandahålla en ersättningsprodukt. Senast vid leverans ska det tydligt och begripligt meddelas att en ersättningsprodukt levereras. Ersättningsvaror kan inte utesluta ångerrätten. Kostnaderna för eventuell retur täcks av näringsidkaren.

Risken för skada och/eller förlust av produkter bärs av näringsidkaren fram till leverans till konsumenten eller en utsedd representant och meddelas näringsidkaren i förväg, om inte annat uttryckligen avtalats.

Artikel 12 – Transaktionernas varaktighet: varaktighet, uppsägning och förnyelse

Annullering

Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som ingåtts på obestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, genom att följa de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan säga upp ett avtal som ingåtts för en viss period och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster när som helst, vid utgången av den angivna perioden, genom att följa de avtalade uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan säga upp avtalen som anges i föregående stycken:

när som helst och inte begränsat till uppsägning vid en specifik tidpunkt eller för en specifik period;

åtminstone avbryta på samma sätt som de stipulerades;

alltid säga upp med samma uppsägningstid som näringsidkaren har avtalat om för sig själv.

Förnyelse

Ett avtal som ingåtts för en bestämd period och som omfattar regelbunden leverans av varor (inklusive tidningar och tidskrifter) eller tjänster kan inte tyst förnyas eller förlängas med en bestämd period.

Trots föregående stycke får ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av dagstidningar och veckotidningar samt tidskrifter tyst förlängas med en bestämd tid på högst tre månader, förutsatt att konsumenten kan säga upp avtalet vid utgången av förlängningen med en uppsägningstid på högst en månad.

Ett avtal som ingås för en bestämd period och omfattar regelbunden leverans av varor eller tjänster får endast förlängas tyst på obestämd tid om konsumenten kan säga upp avtalet när som helst med en uppsägningstid på högst en månad, och en uppsägningstid på högst tre månader om avtalet omfattar regelbunden leverans, men mer sällan än en gång i månaden, av dagstidningar, veckotidningar och månadstidningar.

Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av dagstidningar, vecko- och månadstidningar, tidskrifter som prov- eller introduktionsprenumeration förlängs inte tyst och upphör automatiskt vid prov- eller introduktionsperiodens slut.

Varaktighet

Om ett avtal har en löptid på mer än ett år får konsumenten säga upp avtalet när som helst med en uppsägningstid på högst en månad efter ett år, om inte skälighet och billighet hindrar uppsägning före utgången av den avtalade perioden.

Artikel 13 – Betalning

Om inte annat avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar från början av den ångerfrist som avses i artikel 6(1). Vid avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna frist löpa efter att konsumenten har mottagit bekräftelse på avtalet.

Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera eventuella felaktigheter i den betalningsinformation som lämnats eller angetts till näringsidkaren.

Vid utebliven betalning från konsumenten har näringsidkaren rätt att, med förbehåll för lagstadgade begränsningar, debitera konsumenten de tidigare anmälda rimliga kostnaderna.

Artikel 14 – Klagomål

Reklamationer gällande avtalets fullgörande ska skickas till näringsidkaren, fullständigt och tydligt beskrivna, inom 7 dagar från den dag då konsumenten upptäckte felet.

Klagomål som lämnas in till näringsidkaren besvaras inom 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre handläggningstid, kommer näringsidkaren att svara inom 14 dagar med en bekräftelse på mottagandet och en angivelse av när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.

Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som är föremål för tvistlösning.

En reklamation frånsäger sig inte näringsidkarens skyldigheter, såvida inte näringsidkaren skriftligen meddelar annat.

Om en reklamation är berättigad kommer leverantören, efter eget gottfinnande, att ersätta eller reparera de levererade produkterna kostnadsfritt.

Artikel 15 – Tvister

Avtalet mellan näringsidkaren och konsumenten som dessa allmänna villkor gäller för regleras uteslutande av brittisk lag, även om konsumenten är bosatt utomlands.

Artikel 16 – CESOP

På grund av de åtgärder som infördes och förstärktes från och med 2024 gällande "Ändring av mervärdesskattelagen från 1968 (lag om genomförande av direktivet om betaltjänstleverantörer)" och därmed implementeringen av det centrala elektroniska betalningsinformationssystemet (CESOP), kan betaltjänstleverantörer registrera uppgifter i det europeiska CESOP-systemet.